6-biegowa skrzynia automatyczna DSG DQ250 montowana jest w wielku samochodach opartych na platformie MQB, miedzy innymi w Golfie 7 GTI, Audi A3 8V. Prawidłowe funkcjonowanie skrzyni biegów zależy od zachowania interwału serwisowego, który w przypadku tej skrzyni biegów wynosi od 40 do 60 tysięcy kilometrów – w zależności od stylu jazdy.
Producent do wykonania serwisu olejowego zaleca 6L specjalnego oleju dedykowanego do skrzyni biegów, ja użyłem oryginalnego oleju sprzedawanego przez Volskwagen/Audi.
Potrzebne części
- G052182A2 – 6 opakowań 1L
- 02E305051C – filtr oleju DSG DQ250
- N91084501 – o ring filtra oleju
- N90215404 – korek spustowy
- N0438092 – uszczelka korka spustowego
Osobiscie nabyłem zestaw od dealera Audi poprzez Allegro za 640zł
Procedura serwisowa
Producent przewiduję grawitacyjną wymianę oleju. Do wymiany oleju potrzebujemy narzędzie serwisowe VAS 6262A, swoje kupiłem w serwisie AliExpress za około 40zł.
Jedną część wkręcamy do skrzyni biegów, w miejsce korka spustowego, natomiast drogi koniec nakręcamy na 1 litrowe opokowania oleju.
- Odkręć i wymień filtr oleju wraz z oringiem (znajduje się pod akumulatorem). Oring należy delikatnie posmarować olejem przed montażem.
- Odkręć metalowy korek spustowy na dole skrzyni biegów. W tym momencie ze skrzyni spłynie niewielka ilość oleju – miej przygotowany pojemnik.
Poczekaj do momentu, w którym olej przestanie kapać. - Wewnątrz otworu spustowego znajduje się drugi – plastikowy element za pomocą którego ustalany jest prawidłowy poziom oleju w skrzyni, wykręć go delikatnie. W tym momencie z miski skrzyni biegów wyleje się pozostała częśc oleju – około 4 litrów, miej przygotowane odpowiednio duży pojemnik.
- Po spuszczeni oleju, wkręć ponownie plastikowy element wyrównujący poziom oleju – nie używaj dużej siły, łatwo go złamać. Powinien być dokręcony z siłą palców.
- Wkręć jeden koniec VAS 6262A w miejsce korka spustowego, drugi koniec unieś ponad poziom silnika i wkręć butelkę z olejem. Trzymając butelkę z olejem w dół, pozwól grawitacyjnie wprowadzić olej do skrzyni. Wtłocz sześć litrów oleju za pomocą tej metody.
Protip: po zamontowaniu opakowania, możesz zrobić w nim dziurkę dzięki czemu będzie można szybciej wtłaczać olej do skrzyni. - Wykręć VAS 6262A ze skrzyni biegów, szybko wkręcając korek spustowy – tak aby nie stracić dużej ilości oleju.
- Przechodzimy do ustalenia prawidłowej ilości oleju w skrzyni. Aby tego dokonać będziemy potrzebować interfejs sewisowy (VCDS, ODB11, ODIS, VCP) za pomocą którego wyświetlimy temperaturę oleju w skrzyni. Poziom może zostać ustalony przy odpowiedniej temperaturze oleju skrzyni – miedzy 35 a 45*C.
- Ustalanie poziomu oleju przeprowadzamy na włączonym silniku – to bardzo ważne, pompa oleju skrzyni biegów pracuje tylko na włączonym silniku, bez tego ustalenie prawidłowego poziomu będzie nie możliwe – w misce olejowej skrzyni będzie znajdować się zbyt dużo oleju.
– Włącz silnik
– Przejść po kolei po wszystkich trybach skrzyni – P D N R oraz tryb sekwencyjny (pozostając około 5 sekund na każdej pozycji).
Pozwoli to rozprowadzić olej po wszystkich elementach skrzyni biegów. Poczekaj aż olej w skrzyni osiągnie odpowiednią temperaturę. - Gdy olej osiągnie odpowiednią temperaturę, wykręć metalowy korek spustowy (plastikowego nie ruszaj!) i pozwól spłynąć nadmiarowi oleju.
Przy wlaniu 5.5 litrów oleju, ze skrzyni powinno zlecieć około 1 litra oleju (w misce skrzyni powinno zostać około 4.6L oleju, jest to wartość ustalana przez czarny – plastikowy element).
Jest to całkowicie normalne.
Dodatkowe informacje
- Olej można wymienić również od góry – przez miejsce na filtr oleju, jednak proces ten trwa znacznie dłużej.
- Podczas ustalania poziomu oleju, normalną sprawą jest utrata około 1-1.5L oleju, poziom jest ustalany przez czarny – plastikowy element.
Przed samodzielną wymianą polecam oglądnąć kilka filmów instruktażowych na YouTube:
Genialny opis . Szkoda, że ta stronka nie ma formy forum 🙁