Wymiana oleju w DSG DQ250

6-biegowa skrzynia automatyczna DSG DQ250 montowana jest w wielku samochodach opartych na platformie MQB, miedzy innymi w Golfie 7 GTI, Audi A3 8V. Prawidłowe funkcjonowanie skrzyni biegów zależy od zachowania interwału serwisowego, który w przypadku tej skrzyni biegów wynosi od 40 do 60 tysięcy kilometrów – w zależności od stylu jazdy.

Producent do wykonania serwisu olejowego zaleca 6L specjalnego oleju dedykowanego do skrzyni biegów, ja użyłem oryginalnego oleju sprzedawanego przez Volskwagen/Audi.

Potrzebne części

  • G052182A2 – 6 opakowań 1L
  • 02E305051C – filtr oleju DSG DQ250
  • N91084501 – o ring filtra oleju
  • N90215404 – korek spustowy
  • N0438092 – uszczelka korka spustowego

Osobiscie nabyłem zestaw od dealera Audi poprzez Allegro za 640zł 

Zestaw serwisowy DQ250

Procedura serwisowa

Producent przewiduję grawitacyjną wymianę oleju. Do wymiany oleju potrzebujemy narzędzie serwisowe VAS 6262A, swoje kupiłem w serwisie AliExpress za około 40zł.

Jedną część wkręcamy do skrzyni biegów, w miejsce korka spustowego, natomiast drogi koniec nakręcamy na 1 litrowe opokowania oleju.

  1. Odkręć i wymień filtr oleju wraz z oringiem (znajduje się pod akumulatorem). Oring należy delikatnie posmarować olejem przed montażem.

  2. Odkręć metalowy korek spustowy na dole skrzyni biegów. W tym momencie ze skrzyni spłynie niewielka ilość oleju – miej przygotowany pojemnik. 
    Poczekaj do momentu, w którym olej przestanie kapać.
  3. Wewnątrz otworu spustowego znajduje się drugi – plastikowy element za pomocą którego ustalany jest prawidłowy poziom oleju w skrzyni, wykręć go delikatnie. W tym momencie z miski skrzyni biegów wyleje się pozostała częśc oleju – około 4 litrów, miej przygotowane odpowiednio duży pojemnik.
  4. Po spuszczeni oleju, wkręć ponownie plastikowy element wyrównujący poziom oleju – nie używaj dużej siły, łatwo go złamać. Powinien być dokręcony z siłą palców.
  5. Wkręć jeden koniec VAS 6262A w miejsce korka spustowego, drugi koniec unieś ponad poziom silnika i wkręć butelkę z olejem. Trzymając butelkę z olejem w dół, pozwól grawitacyjnie wprowadzić olej do skrzyni. Wtłocz sześć litrów oleju za pomocą tej metody.

    Protip: po zamontowaniu opakowania, możesz zrobić w nim dziurkę dzięki czemu będzie można szybciej wtłaczać olej do skrzyni.




  6. Wykręć VAS 6262A ze skrzyni biegów, szybko wkręcając korek spustowy – tak aby nie stracić dużej ilości oleju.
  7. Przechodzimy do ustalenia prawidłowej ilości oleju w skrzyni. Aby tego dokonać będziemy potrzebować interfejs sewisowy (VCDS, ODB11, ODIS, VCP) za pomocą którego wyświetlimy temperaturę oleju w skrzyni. Poziom może zostać ustalony przy odpowiedniej temperaturze oleju skrzyni – miedzy 35 a 45*C.
  8. Ustalanie poziomu oleju przeprowadzamy na włączonym silniku – to bardzo ważne, pompa oleju skrzyni biegów pracuje tylko na włączonym silniku, bez tego ustalenie prawidłowego poziomu będzie nie możliwe – w misce olejowej skrzyni będzie znajdować się zbyt dużo oleju.
    – Włącz silnik
    – Przejść po kolei po wszystkich trybach skrzyni – P D N R oraz tryb sekwencyjny (pozostając około 5 sekund na każdej pozycji). 

    Pozwoli to rozprowadzić olej po wszystkich elementach skrzyni biegów. Poczekaj aż olej w skrzyni osiągnie odpowiednią temperaturę.
  9. Gdy olej osiągnie odpowiednią temperaturę, wykręć metalowy korek spustowy (plastikowego nie ruszaj!) i pozwól spłynąć nadmiarowi oleju.

    Przy wlaniu 5.5 litrów oleju, ze skrzyni powinno zlecieć około 1 litra oleju (w misce skrzyni powinno zostać około 4.6L oleju, jest to wartość ustalana przez czarny – plastikowy element).
    Jest to całkowicie normalne.

Dodatkowe informacje

  • Olej można wymienić również od góry – przez miejsce na filtr oleju, jednak proces ten trwa znacznie dłużej.
  • Podczas ustalania poziomu oleju, normalną sprawą jest utrata około 1-1.5L oleju, poziom jest ustalany przez czarny – plastikowy element.

Przed samodzielną wymianą polecam oglądnąć kilka filmów instruktażowych na YouTube:

Leave a Comment

43 − = 34