Instrukcja montażu aktywnego tempomatu ACC na platformie MQB

Obecna generacja samochodów kompaktowych niemieckiego koncernu Volkswagen-Audi Group zaoferowała kierowcom wiele interesujących rozwiązań wspomagających kierowcę. Kolejnym na liście po systemem utrzymywania na pasie ruchu, który dołożyłem do swojego Golfa znalazł się system aktywnego tempomatu (Adaptive Cruise Control).

System ACC opiera się na działaniu radaru umieszczonego na przodzie samochodu (na belce przedniej w samochodach przedliftowych oraz ukrytym za znaczkiem w modelach po face liftingu). Wykorzystywany jest tutaj efekt Dopplera, bazujący na odbijaniu fal od poprzedzających pojazdów. Jeśli interesują Cię szczegóły, odsyłam do zapoznania się z dokumentacją na stronie producenta – na przykładzie sensora Bosch MRR.

Opis montażu będzie bazował na Golfie 7 z 2013 roku wyposażonego w manualną skrzynię biegów. Tempomat działa w zakresie od 20 do 210km/h. W przypadku skrzyni automatycznej i posiadaniu odpowiedniej pompy ABS jest możliwość uruchomienia Stop and Go – tempomat działa w przediale 0 – 210km/h i samemu rusza w przypadku zatrzymania.

Lista części

  • Belkę zderzaka przedniego z uchwytem na radar – 5G0 807 109 H
  • Wspornik do radaru ACC – 5Q0 907 461 A
  • Wtyczkę radaru ACC – 4F0 972 708 – 25 zł brutto w ASO
  • Plastikowa osłona okrągłego radaru – 5G0 907 225 9B9 – 15,42 zł brutto w ASO
  • Radar LRR3 Bosch (do 210km/h 5Q0 907 541 D, F, H, P lub G do 160km/h).
  • Zdjęcie ochrony komponentu z radaru
  • Kierownica z przyciskami do ACC
  • Wiązka – łatwa w wykonania samemu.
  • Samochód musi być wyposażony w Gateway High z Can Extended
Radar LRR3 w częściach
Radar LRR3, plastikowa osłona oraz wspornik
Złożony radar LRR3
Radar LRR3 widziany od tyłu

W przypadku Golfa 7 sterowanie tempomatem odbywa się z kierownicy. Należy wymienić kierownicę lub same przyciski z lewej strony, posiadające sterowanie ACC:

Przyciski multifunkcyjne do ACC

Kilka słów o radarach

Podczas przygotowania to tej modyfikacji zauważyłem duży szum informacyjny panujący na forach internetowych. Chciałbym przybliżyć i wyjaśnić sytuację z radarami dostępnymi na rynku.

Sensory możemy podzielić na dwie kategorie:

  • LRR – Long Range Radar – sensory dalekiego zasięgu (do 250m, do 210km/h) – radar okrągły.

  • MRR – Middle Range Radar – sensory średniego zasięgu (do 160m, do 160km/h lub do 210km/h we współpracy z kamerą Lane Assist) – radar płaski.

Radary LRR były montowany w Golfie 7 oraz Skodzie Octavia mniej więcej do połowy 2013 roku, w wersji G – ograniczonej programowo do 160km/h. Ten wariant radaru jest bardzo drogi w produkcji, nowy kosztuje około 900 euro. Jest on standardem w klasie premium – jest seryjnie montowany w Audi A3, w wersjach do 210km/h. Volkswagen dopiero końcem 2013 roku był gotowy do wkładania radarów MRR do swoich samochodów (koszt poniżej 400 euro). Są one dużo prostszej budowy, posiadają mniejszą czułość i niższy zasięg działania. Aby uzyskać możliwość działania do 210km/h muszą być połączone z kamerą montowaną na szybie.

Jeśli chodzi o dokładniejszy podział i możliwość doposażenia do samochodu, wygląda to tak:

  • Radar LRR – okrągły – posiada zabezpieczenie ochrony komponentu – Component Protection
  • Radar MRRPlus – płaski – posiada zabezpieczenie ochrony komponentu – Component Protection oraz licencje SWaP
  • Radar MRREvo – płaski – posiada zabezpieczenie ochrony komponentu – Component Protection oraz licencje SWaP 

Ochronę komponentu możemy zdjąć udając się z legalnie zakupionym radarem do Autoryzowanej Stacji Obsługi lub zaprzyjaźnionego serwisu z dostępem do GeKo –ja zdejmowałem ochronę komponentu w firmie Eldar – polecam!. W przypadku radarów MRR poza zdjęciem ochrony komponentu konieczne jest wgranie licencji SWaP, które dla większości serwisów jest niemożliwe do zrobienia a także znacząco podnosi koszta usługi. Radary MRREvo posiadają dodatkowe funkcje jak np. hamowanie przed zakrętem, wykrywanie pojazdów na sąsiednich pasach).

Podsumowanie: Montujemy radar LRR3 – 5Q0 907 541 P

Na forach krąży również przekonanie, że radar trzeba flashować hakowanym firmwarem, podmieniać bootloader – jest to nieprawda.
Dla radarów LRR wystarczy zdjęcie ochrony komponentu oraz kodowanie sterowników.

Montaż

Proces montaży powinniśmy rozpocząć od wymiany przedniej belki wzmacniającej. Jest to konieczne, aby zapewnić prawidłowe działanie radaru. Instalując radar używany, nie ma potrzeby jego kalibrowania, jeśli zachowamy fabryczną pozycję montażu. Wszystko będzie dobrze, jeśli różnica pozycji będzie mniejsza niż 0.08*. Używaną belkę możemy dostać od 150zł, w podobnych pieniądzach możemy sprzedać tą, zainstalowaną fabrycznie w naszym samochodzie.

Na górze – stara belka, na dole – nowa

Aby zdjąć belkę musimy zdemontować zderzak, do odkręcenia są 4 śruby w każdym nadkolu, 2 śruby trzymające grill, oraz 7 śrub pod spodem zderzaka. Możecie posiłkować się np. tym filmem.

Po zdemontowaniu zderzaka odkręcamy 8 śrub trzymających belkę, po 2 śruby między belką i chłodnicą i odczepiamy czujnik temperatury. Do zdemontowania belki nie ma potrzeby demontażu lamp – do dwóch śrub musisz użyć płaskiego klucza.

Radar montujemy na maksymalnie wkręconych śrubach, z użyciem fabrycznego wspornika.

Nowa belka z zamontowanym radarem

Konieczne jest przygotowanie wiązki według schematu:

Pin 1 – Masa
Pin 2 Can Extended HIGH
Pin 3 – Can Extended LOW
Pin 4 – pusty
Pin 5 – Kamera A5 – Lane Assist – Can HIGH – Pin 7
Pin 6 – Kamera A5 – Lane Assist – Can LOW – Pin 1
Pin 7 – pusty
Pin 8 – +12V Terminal 15 – po stacyjce ze skrzynki bezpieczników w kabinie (to bardzo ważne, szczegóły niżej)

Wiązkę należy odmierzyć sobie na sucho poza samochodem, przeciągamy ją przez ścianę grodziową za akumulatorem. Can Extended jest wyprowadzony w punkcie TIUL, w plastikach przy lewej nodze kierowcy, za rączką otwierania maski. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w kamerę A5, musimy pociągnąć dwa kable do podsufitki, do kamery.

Bardzo ważnym jest fakt, aby zasilanie +12V wziąć ze skrzynki bezpieczników w kabinie, nie w komorze silnika. Instalacja w skrzynce w kabinie silnika powoduje pojawienie się trwałego błędu w sterowniku ACC i uniemożliwia korzystanie z radaru. Podejrzewam, że napięcie pojawia się tam z opóźnieniem lub sterownik silnika kontroluje zasilanie w skrzynce i pojawiają się błędy. Po przeniesieniu zasilania do kabiny, wszystkie błędy znikają i system działa prawidłowo. Błędy, które otrzymałem znajdują się poniżej:

01 – Engine
149 – Check Coding of ECUs on Powertrain Data Bus
P1647 00 [175] – –

13 – Auto Dist. Reg
1043 — Automatic Distance Control
B10E7 F0 [047] — Disconnected

Kodowanie

Po montażu ACC konieczne jest wykonanie odpowiedniego kodowania w kilku sterownikach:

  • 01 – Engine 
    – dla skrzyni manualnej zaznaczamy ACC – PR-8T5
    – dla skrzyni automatycznej zaznaczamy ACC with Front Assist (PR-8T3, PR-8T8)
  • 03 – ABS (kodowanie dla pompy 29 bitowej) edytujemy bit 24:
    – dla skrzyni manualnej wpisujemy: 14 (lub 16)
    – dla skrzyni manualnej z Lane Assist wpisujemy F4
    – dla skrzyni automatycznej wpisujemy F8
  • 09 – Gateway
    – Dodajemy 13 – Auto Dist. Reg w liście instalacyjnej
    – W kanałach adaptacyjnych szukamy kierownicy i zmieniamy sterowanie na ACC
  • 17 – Instrument
    – W liczniku zaznaczamy wszystkie opcje odnośnie Distance Regulation oraz Front Assist
  • 5F – Radio 
    – Zaznaczamy wszystkie kanały adaptacyjne powiązane z ACC
  • A5 – Front Camera
    – Zaznaczamy, że jest zainstalowane ACC

Ostatnim krokiem jest kodowanie radaru aktywnego tempomatu. Poniżej pokazuje moje kodowanie ACC + Front Assist, dla samochodu z manualną skrzynią biegów, kamerą Lane Assist oraz modułem haka holowniczego:

Address 13: Auto Dist. Reg (J428) Labels:| 5Q0-907-567.clb
Part No SW: 5Q0 907 567 P HW: 5Q0 907 567 P
Component: ACC3 H10 0100
Coding: 00000100FE030B

Po takim montażu i wyczyszczeniu wszystkich błędów nie powinniśmy widzieć żadnych błędów w sterownikach.

Voila!

11 Comments

  1. Witam, posiadam superb 3 z front assist (czyli radar jest). Aby zamontować acc, czy wystarczy przekodowac kilka sterowników i zamontować odpowiednie manetki? Czy będa też podrzebne kody swap oraz zdjęcie blokady ochrony komponentów? Dzięki za każde wskazówki

  2. Witam. Czy konieczna jest wymiana przycisku w kierownicy? Nie da się jakoś przeprogramować działania przycisku CNL?

  3. Cześć , mam fabie z 2018 roku , mam w kierownicy przycisk aktywacji Front Assist, pytanie czy będzie opcja aktywacji tego rozwiązania u mnie ?, widzę ze jest pare radarów na allegro, niestety nie mogę znaleść atrapy z polifta 🙂

  4. Super artykuł.
    Powiedz, czy jesteś w stanie mi odpowiednio zaprogramować Passata B8 1.8t DSG 2015 rok?
    Mam radar Front Assist i chciałbym tempomat ACC oraz Stop and Go.

    Napisz na mail jeżeli to nie problem to dogadamy szczegóły $$$.

  5. Cześć, dobra robota z tym ACC.
    Jestem na etapie montażu ( CP nie zdjęte) i mam pytanie odnośnie czujników ABS – na ang. jezycznej stronie piszesz że należy je wymienić. Wymieniłem na te z oznaczeniem A i na tą chwilę zgłaszają błędy. Wiesz coś może o tym? Znikną po zdjęciu ochrony? A może nie konieczna jest ich wymiana? * ABS zakodowalem wg. Twojej instr. Bajt 24 na 14, na 16 jest to samo (nawet jeden błąd więcej).
    VW Golf 7, 2014 bez kamery.

Leave a Comment

− 1 = 1