Montaż kamery Lane Assist | Sign Assist | Light Assist – 5Q0980653

Zabrałem się za temat doposażenia samochodu w kamerę obsługującą asystenta Lane/Light/Sign Assist bez konieczności wymiany szyby. W przypadku platformy MQB mamy do dyspozycji dwie kamery:

  • 5Q0 980 653 – Golf MK7 przed liftem
  • 3Q0 980 654 – Golf MK7 po lifcie

Dołożenie kamery asystentów nie wymaga posiadania radaru od aktywnego tempomatu (ACC) – i odwrotnie.

Na liście zakupowej znajduje się:

  • Kamera asystentów – 5Q0 980 653 F
  • Mocowanie kamery wycięte z rozbitej szyby
  • Element podgrzewający szybę
  • Wtyczka do kamery / kompletna wiązka

Dodatkowo do działania asystentów konieczna jest statyczna kalibracja kamery. Będziemy do niej potrzebować:

  • Plansza kalibracyjna VAS6430
  • Głowica VAS5054
  • Oprogramowanie ODIS

Planszę kalibracyjną można pobrać z tego miejsca – VAS 6430. Wydruk z zachowaniem wymiarów zlecamy np. firmie wykonującej banery reklamowe – koszt około 35zł.

 

Schemat podłączenia kamery do instalacji w samochodzie:

Pin 1 – CAN-L do radaru ACC
Pin 2 – CAN-L w punkcie TIUL
Pin 4 – Grzałka kamery
Pin 5 – Masa (+ masa grzałki)
Pin 6 – Terminal 15 – Plus po stacyjce (do bezpiecznika) 
Pin 7 – CAN-H w radaru ACC
Pin 8 – CAN-H w punkcie TIUL

Grzałka oraz podłączenie radaru jest nieobowiązkowe.

Uchwyt z szyby docinamy, zostawiając jedynie część trzymającą moduł kamery. Wklejamy na mocnej taśmie dwustronnej obok lusterka (najlepiej użyć taśmy odpornej na warunki atmosferyczne, w kolorze czarnym). Wkrótce zaktualizuję wpis o alternatywny – bardziej estetyczny sposób montażu:

 

Tablice ustawiamy 150cm +/- 2cm od środka osi przednich kół (symetrycznie!). Środek czarnych okręgów na białym tle powinien znajdować się na wysokości obiektywu kamery (około 120-125cm) – w zależności od rozmiaru kół jak i zawieszenia.

 

Włączamy ODIS’a, wykonując kolejne kroki:

  1. Diagnistyka
  2. Skan – wybieramy kamerę A5
  3. Na liście znajdujemy błąd kalibracji, zaznaczamy go i klikamy na dole przycisk od lewej
  4. Wprowadzamy dla każdego koła dokładną wartość odległości błotnika od ziemi (na środku łuku).
  5. Uruchamiamy kalibrację.
  6. W przypadku pojawienia się błędu – konieczne może być poprawienie pozycji planszy kalibracyjnej lub kamery na szybie.
  7. Po udanej kalibracji naszym oczom ukaże się ekran jak poniżej:

Późniejsze zakodowanie wszystkich sterowników daje nam dostęp do menu Asystentów.

Aktualizacja 12.01.2021

Swój nowy samochód – Audi A3 8V Sedan – również doposażyłem w kamerę asystentów, tym razem wymieniając przednią szybę na oryginalną, dedykowaną pod kamerę. Całe rozwiązanie jest wykonane jak z fabryki, na oryginalnych wiązkach, komponentach i punktach mocujących. 

Kilka spostrzeżeń po problemach jakie miałem w Audi:

  1. Po montażu kamery 5Q0, warto zrobić aktualizację do najnowszego oprogramowania (G).
  2. Konieczne jest wykonanie parametryzacji. Kamera którą kupiłem do A3 pochodziła z VW Golfa, pomimo montażu w fabrycznie przewidzianym miejscu miałem problemu z przeprowadzeniem kalibracji. Po kilkunastu próbach i finalnie poprawnej kalibracji, asystent pasa ruchu działał bardzo nieprzewidywalnie (rozłączał się co chwilę) a wykryte linie mrugały. Po wrzuceniu parametryzacji z A3 Sedan za pomocą VCP, asystenci działają idealnie!
  3. Jeśli tylko masz możliwość, wymień szybę i zainstaluj kamerę poliftową 3Q0 – jest dużo czulsza i daje więcej możliwości (Traffic Jam Assist, pACC, obsługa świateł matrycowych, większa precyzja działania). W moim odczuciu, nie kamer 3Q0 nie warto aktualizować powyżej oprogramowania H, które jest najstabilniejsze.

16 Comments

  1. Hej, Podpinam się do przedmówcy. Jest szansa na montaż u Ciebie za opłatą? Jeśli jesteś zainteresowany pisz na maila 🙂

  2. Cześć. Gratuluję montażu.
    Z góry dziękuję też za opis.
    Chcę zaadoptować kamerę do swojej octavii III.
    Mam prośbę o zdjęcia montażu pod lusterkiem od środka. Nawet jeśli projekt jest nie dokończony.
    W zasadzie i tak chcę szybę Wymienić na nową ale już z uchwytem na kamerę ale to dopiero na lato jest plan.
    Pozdrawiam i szerokości

  3. Jestem w trakcie montażu acc i lane asist w A3 8V. Wstawie fotki jak u siebie zalozylem kamere bez wymiany szyby… a podstawe do kamery mozna przykleić na czarny klej do szyb, wczesniej malując czarną farbką (podkładem)szybe.

  4. hello you could teach coding with vcds ?,
    I have the system installed and running but I have an error in the A5 unit (lost bus signal).
    It would be a great help to compare.
    thanks, good work

  5. Cześć, świetna robota i bardzo fajny opis. Przymierzam się właśnie do takiej samej zmiany, czy może napisać coś więcej na temat tego, gdzie konkretnie podpiąłeś Pin 6 – Plus po stacyjce (do bezpiecznika). Chodzi mi o to, że zgodnie z tym co znalazłem w ELSA, kamera R242 jest podpiętą do bezpiecznika 32. Natomiast ten bezpiecznik, jeśli dobrze rozumiem opis w ELSA obsługuje 4 moduły: kamerę R242, ACC, moduł park assist/PDC. Nie do końca rozumiem, jak to podłączyć, czy możesz opisać dokładniej jak to zrobiłes, może dodać jakieś zdjęcia. Z góry dzięki za pomoc.

  6. Witam. Jeszcze takie pytanie, czy kamera do golfa po lifcie musi mieć tą literę „G” na końcu numeru? Bo są z innymi literami nawet bez

  7. Thanks for sharing this info – you have inspired me to think of this same change in my VW Golf Sportsvan 2019, that is cool car but no lane assist in my model.

    Will you be so kind to look into questions below:

    1.
    On the picutre labeled „Disassembled 5Q0 camera” there are 4 items:
    Camera, integrated circuit, top cover, bottom cover.
    Is integrated Circit this same what you call „camera heater”.
    I think it is not however as not sure what is „camera heater” I better ask, especially as you write that heater is not necessary.

    2.
    Can you explain why you need to bay a Golf MK7.5 rear view mirror – 3G0857511AG ?
    I ask because I dont see relation between mirror and camera.
    Was not enough to leave old mirror and just to attach a camera in fromt of it?

    Thanks in advance.

    Ben

Leave a Comment

+ 84 = 89